Skou Gruppen ombygger centralkøkkenet på Herlev Hospital

Snævre krybber og begrænset arbejdstid: Skou Gruppens ombygning af centralkøkkenet på Herlev Hospital kræver stram koordinering og tæt samarbejde med underentreprenørerne.

Skou Gruppen har netop påbegyndt en hovedentreprise på Herlev Hospital, hvor centralkøkkenet på 2.700 kvadratmeter gennemgår en omfattende ombygning. Det skal i fremtiden være i stand til at servere mad til de patienter og ansatte, der kommer til i forbindelse med den store udvidelse af Herlev Hospital med nye bygninger og afdelinger. Og så skal køkkenet være klar til det nye bespisningskoncept ”à la carte”.

”Ideen bag konceptet er, at patienter i højere grad selv skal kunne vælge deres mad. Det giver mere variation og flere valgmuligheder. Det giver også personalet mulighed for at tilrettelægge måltiderne sammen med patienten, så hver enkelt får den hensigtsmæssige næring. Man håber, at den nye ordning vil bidrage til kortere indlæggelser på sigt,” siger projektleder Bo Steen Thuesen fra Region Hovedstadens Center for Ejendomme, der er bygherre på projektet.

Skou Gruppens renoverer vægge, gulve og lofter samt de fleste tekniske installationer, og der skal etableres forsyning til ventilationsaggregater fra kælder til tag. Køkkenets nuværende installationer er under loftet, men de skal flyttes ned under gulvet, hvor der også skal etableres vandtilførsel, afløb, varme og trykluft. Rådgiver på projektet er SWECO.

Snævre krybber og begrænset arbejdstid

Skou Gruppens projektleder, Tim Lissau, forklarer, at netop de tekniske installationer er en af projektets helt store udfordringer. Arbejdet skal enten udføres i snævre krybber under gulvet eller i de ingeniørrør, som fungerer som bærende konstruktion til krybberne. I krybberne skal man ligge ned og arbejde, og af sikkerhedshensyn må hver medarbejder kun opholde sig dér i en time om dagen. I ingeniørrørene kan man lige akkurat stå oprejst, og der må man være i fire timer.

”I et omfattende projekt som dette, hvor Skou Gruppen inddrager otte underentreprenører, vil det altid være vigtigt med god detailprojektering, men pladsmangel og tidsbegrænsninger er selvfølgelig en hæmsko, der kræver ekstra gode koordinerings- og samarbejdsevner fra vores side,” siger Tim Lissau.

Ombygningen foregår i faser, så det kun er dele af centralkøkkenet, der lukkes ned under renoveringen. På den måde kan køkkenet blive ved med at lave mad til patienterne, mens arbejdet står på. Til oktober skal den første halvdel af køkkenet være færdigrenoveret.

”På grund af de vanskelige arbejdsforhold bliver projektet planlagt med tungen lige i munden. Den mindste fejl i koordineringen mellem vores folk kan skabe forsinkelser. Vi arbejder ud fra et cyklogram. Det er et lokationsbaseret planlægningsværktøj, der skal sikre, at der kun er én entreprenør i hver krybbe ad gangen, og at vi følger den stramme plan frem mod oktober,” siger Tim Lissau.

Aktuelt

Modernisering af 251 boliger for Glostrup Boligselskab

Skou Gruppen skal renovere, energioptimere, ombygge og udbygge Glostrup Boligselskabs afdeling 33, Birke-/Bøgeskoven. Over de kommende godt to år skal 248 almene boliger renoveres og moderniseres, mens der skal etableres…
26. april 2024

Nu moderniseres de almene boliger i Stationsparken 1

Kommer man forbi Arbejdernes Boligselskabs afdeling 1 i Gladsaxe her i foråret 2024, vil man bemærke, at en af foreningens otte boligblokke er grundigt indpakket i stilladser og presenning. Den…
17. april 2024

Skou Gruppen udklækker fem nye tømrere

I marts 2024 modtog fem lærlinge fra Skou Gruppen deres svendebrev. Tre af disse nyudlærte tømrersvende fandt deres læreplads og vej ind i byggebranchen gennem venner og familie. For eksempel…
02. april 2024

Det går godt hos Skou Gruppen

Vi styrer sikkert gennem usikre tider i byggeriet. Det netop afleverede årsregnskab for 2022-23 viser lidt mindre omsætning og et lidt større et overskud før skat sammenlignet med året før.…
21. marts 2024

Gamle arbejdsbukser bliver til sko og bordplader

Et af områderne i Skou Gruppens bæredygtighedsstrategi er at finde nye veje til at genanvende mere af det, som før var affald. Nu er turen kommet til udtjent arbejdstøj, der…
Skal vi arbejde sammen? Bliv kontaktet

Martin Skou Heidemann

Adm. direktør, Partner

ms@skougruppen.dk +45 28 35 80 15

Jesper Egund

Teknisk direktør, Partner

je@skougruppen.dk +45 28 35 80 16

Freddy Hansen

Tilbudschef, Partner

fh@skougruppen.dk +45 28 35 80 62

Alexander Hermansen

Tømrermester, Partner

ah@skougruppen.dk +45 41 38 31 58

Jesper Nicolaisen

Salgschef, Partner

jni@skougruppen.dk +45 28 96 00 02

Allan Wissing

Projektchef, Partner

awn@skougruppen.dk +45 20 68 18 90

Jesper Rasmussen

Bestyrelsesformand, Partner

jr@skougruppen.dk +45 27 20 18 18

Udfyld formularen og bliv kontaktet