Skou Gruppen har i det seneste år beskæftiget 20 mand i en omfattende modernisering af den store butiksejendom på Strøget i København, der huser NEW YORKER. Tre etager er blevet renoveret etapevis, selvom butikken forblev åben og var fuldt bemandet alle ugens dage fra 10 til 20. Renoveringen blev udført, så omsætningstabene blev holdt på et minimum.
”NEW YORKER er en butikskæde med omtrent 350 butikker på globalt plan, og de monitorerer dagligt alt i alle butikker. Derfor ved vi også, at vi har haft stor succes med at gennemføre hele moderniseringen, så tabet af omsætning har været minimalt og meget mindre, end bygherren havde forventet,” siger Jesper Nicolaisen, der er salgschef og partner i Skou Gruppen.
En omfattende modernisering
Butiksejendommen, der strækker sig over kælder, stueetage og første sal – hver på cirka 1.300 kvadratmeter – har gennemgået en omfattende modernisering. Dette inkluderede etablering af nye kældervægge og omfangsdræn for at adressere fugtproblemer.
De gamle linoleumsgulve er blevet erstattet med nye flisegulve, og der er blevet renoveret butik, lagerlokaler samt medarbejderfaciliteter som kantine og toiletter. Desuden er ny belysning og ventilation blevet installeret.
”Det har været et krævende projekt, hvor vi har haft murere, tømrere, VVS-folk, elektrikere, gulvlæggere og malere i sving,” forklarer Jesper Nicolaisen.
En tilfreds bygherre
”Vores butik i København er en af de mest besøgte NEW YORKER-butikker. Den er åben syv dage om ugen, og det har efterladt synlige spor. Så allerede fra 2020 har en grundlæggende modernisering været planlagt. Den har vi nu fået gennemført,” siger Rainer Voltmer, som er byggeleder hos NEW YORKER.
Han forklarer, at det var en kompleks opgave, da næsten alle gamle indretningselementer som lofter, belysning, klimaanlæg og ventilationskanaler skulle fjernes og fuldstændig fornyes. Også møblering, kasseborde og prøverum skulle bringes op til nutidige standarder. Desuden skulle der udbedres fugtskader i underetagen. Ombygningen skulle ske under fortsat drift uden afbrydelse af salget.
”Det var en god beslutning at lade Skou Gruppen stå for renoveringen. Vi kom i mål med en ambitiøs tidsplan og en fremragende byggepladsledelse. Vi har løbende talt sammen, og altid om løsninger, aldrig om problemer,” siger Rainer Voltmer.
Ingen plads til materialer og affald
NEW YORKER-butikken er omgivet af andre butikker og beliggende på Københavns travleste gågade, og det har derfor ikke været muligt for Skou Gruppen at have containere og et materialelager tæt på byggeriet:
”Vores arbejdsmand har dagligt bragt materialer ind og fjernet affald, da der ikke har været meget plads til rådighed ved byggeriet,” siger Jesper Nicolaisen.
Tæt koordinering og minutiøs byggelogistik
Skou Gruppens medarbejdere har arbejdet i en butik, som ikke kun var åben alle ugens dage. Den har også været arbejdsplads for ca. 40 af NEW YORKERs medarbejdere, mens moderniseringen stod på. Dette har stillet store krav til planlægning, koordinering og kommunikation:
”I hele forløbet har vi gjort meget for at planlægge arbejdet, så vi generede medarbejdere og butikkens kunder mindst muligt. Jeg er stolt over, at vi har oversteget butikskædens forventninger på det punkt,” siger Jesper Nicolaisen og tilføjer:
”Det skyldes god planlægning og effektiv kommunikation med bygherrens arkitekt, Palle Bo Rasmussen. Men det havde ikke været muligt uden vores dygtige og dedikerede håndværkere, som har formået at agere på pladsen og tage nødvendige hensyn, så butikken kunne fungere, mens moderniseringen stod på.”