En passage og gangbro på Kokkedal Skole bliver ny brand- og adgangsvej mellem Kokkedal Skole Vest og Kokkedal Skole Øst.
Broen vil gøre det nemmere for eleverne at komme til og fra skole, når opførelsen af Gymnastikkens hus snart reducerer pladsen ved den gamle hovedindgang til Vest-skolen.
Skou Gruppen er hovedentreprenør og udfører passagen med en 33 meter lang stålbro.
Byggeriet af passagen med den nye gangbro skal skabe bedre trafiksikkerhed i området. Det tager omkring tre måneder, og brokonstruktionen bliver i stål på betonfundamenter. Den nye gangbro forbinder Kokkedal Skole Øst og Vest over en tværgående offentlige gang- og cykelsti.
Desuden betyder gangbroen også bedre adgang for de mange elever, der går på specialskolen Ullerødskolen, som er en integreret del af Kokkedal Skole Vest. I dag bliver en del elever kørt til skolen i minibusser, og det skaber noget trafikkaos foran hovedindgangen. Når den nye haltilbygning står færdig, vil pladsen foran skolens hovedindgang blive endnu mere trang.
”Med passagen og gangbroen vil eleverne bedre og hurtigere kunne komme fra den ene side af skolen over brandvejen til den anden. Desuden bliver der åbnet for hurtigere evakuering, hvis der for eksempel sker en ulykke omkring hallen eller Vest-skolen. Når passagen og broen er færdigbygget, vil hele skolen få en væsentlig større sikkerhed og tryghed, da børnene bedre kan komme til og fra skolen,” fortæller Skou Gruppens projektleder, Allan Keil.
33 meter gangbro i stål med trædæk og belysning
Skou Gruppen begyndte byggeprojektet lige før årsskiftet og har foreløbigt udført det forberedende jord- og anlægsarbejde.
”Vi har gravet en masse jord væk fra hovedindgangen for at gøre plads til en ny passage, der skal give skolen bedre adgangsmuligheder til bygningerne. Når broen om kort tid hejses på plads, mangler vi blot belægningsarbejdet, som består af 80 kvadratmeter betonfliser,” siger Allan Keil.
Den nye gangbro består af en stålkonstruktion på 33 meter, der placeres på betonfundamenter og beklædes med et dæk af træ. Broen monteres på to brohoveder, som er brøndfundamenter med en diameter på 10 meter, der graves fire meter ned i jorden. Efter planens hejses broen på plads med en mobil byggekran ved udgangen af marts 2020.
Skou Gruppens egen elektriker, Bachmann El-Teknik, etablerer derefter belysning på broen for at skabe bedre sikkerhed, når det er mørkt.
En speciel opgave for Skou Gruppen
Bygningen af gangbroen til Kokkedal Skole er ifølge Allan Keil en mindre, men helt speciel opgave for Skou Gruppen, som med projektet får mulighed for at bruge deres kompetencer og erfaringer til at bygge bro:
”Det er en spændende og udfordrende opgave. Vi er ekstra omhyggelige med både projekteringen og kranløftet for at komme sikkert i mål med projektet. På samme måde, som når vi renoverer gamle bygninger, har dette projekt også ændret sig hen ad vejen. Broen er for eksempel rykket tre meter i forhold til det oprindelige i udbudsmaterialet, siger Allan Keil og forklarer, at det er jordbundsundersøgelser, som har forrykket broen. Han fortsætter:
”Vi er glade og stolte over at have fået denne specielle opgave. Det er jo ikke hver dag, man får mulighed for at bygge en bro.”
Skou Gruppen forventer at afslutte projektet inden sommerferien i 2020.